Stakeholdersbijeenkomsten

Op donderdag 11 maart en donderdag 15 april organiseren wij de eerste twee stakeholdersbijeenkomsten voor het kwalificerend veld. Die middagen willen we samen met vertegenwoordigers van certificerende instellingen, exameninstituten, schemabeheerders en opleiders kijken naar het CRT als platform. Een platform zorgt ervoor dat er interactie en transactie mogelijk is tussen verschillende personen. Waarbij de belangrijkste toegevoegde waarde op het platform geleverd wordt door de gebruikers.

Het resultaat van de bijeenkomsten voor de deelnemers is dat het hen inzicht geeft in hun 'What's in it for me and for my customers?'

Data
  • Sessie 1 Donderdag 11 maart 2021 13.00 - 17.00 uur
  • Sessie 2 Donderdag 15 april 2021 13.00 - 17.00 uur
Locatie

Online

Programma

Tijdens deze twee bijeenkomsten bespreken we met elkaar de mogelijkheden van het CRT als platform. We starten om 13.00 uur met een kick-off door Marcel van Lieshout en vervolgens gaan we in groepen online uiteen om actief vraagstukken uit te werken en terug te koppelen onder leiding van moderators. Tijdens de tweede bijeenkomst worden bovendien twee nieuwe bestuursleden voor het CRT gekozen uit jullie eigen gelederen. Het officiële programma eindigt om 17.00 uur. Daarna is er nog gelegenheid om wat na te praten.

  • Welkom
    Marcel van Lieshout, directeur CRT en Remco van der Linden, voorzitter CRT (directeur Techniek en Markt, Techniek Nederland)
  • Inleiding over het Centraal Register Techniek
    Marcel van Lieshout
  • Introductie en uitleg Platform Design Tool
    Ron Kersic, Adriana Lakatosova (ING) en Jeanpaul van den Haspel (product owner ISSO)
  • Korte pauze
  • Voorstelronde moderators en naar de subsessies
  • 1e ronde werksessie Platform Design Tool in subgroepen
  • Lange pauze
  • 2e ronde werksessie Platform Design Tool in subgroepen
  • Gezamenlijke terugblik op sessies Platform Design Tool
  • Visualisatie werksessies
    Maarten Mensink (service designer Trimotion)
  • Afsluiting
Samen aan de slag

Het CRT is natuurlijk een platform. Vanaf buitenaf kun je het eenvoudig zien als een database met daarin kwaliteitsgegevens opgeslagen. Maar als deze data ook echt meerwaarde wil bieden, dan is het zoveel meer dan alleen een simpele database. Dit kan via platformdiensten van CRT zelf zoals een Vakpaspoortapp, of door diensten van derden zoals het bieden van datagedreven loopbaanbegeleiding.

Door met de verschillende partijen, die te maken hebben met het CRT, vanuit de platformgedachte naar het CRT te kijken, willen we de complexiteit van het kwalificerend veld boven water krijgen. Een platform zorgt ervoor dat interactie en transactie mogelijk is tussen verschillende personen. Waarbij de belangrijkste toegevoegde waarde op het platform geleverd wordt door de gebruikers. Het resultaat is dat het je inzicht geeft in wat jij hier aan hebt en voor welke problemen het CRT een oplossing zou kunnen bieden. Dit is dé kans om je invloed te laten gelden, je stem te laten horen en mee te bepalen.

Hoe gaan we dit doen: Platform Design Toolkit

Een platform kan van buitenaf dus heel simpel lijken. Maar het vormgeven van een platform is bedrieglijk ingewikkeld. Zelfs op de meest simpele platformen zijn er heel veel onderdelen, functionaliteiten en diensten van belang. Daarnaast moet je zo goed mogelijk rekening houden met wat anderen met je platform kunnen gaan doen. Dit kan ook gerelateerde business zijn.

Door vanuit de platformgedachte te kijken, willen we goed in beeld krijgen wat voor het CRT deze complexiteit precies inhoudt. En hopen we op nieuwe ideeën te komen over wat het CRT zou kunnen faciliteren om anderen te helpen hun problemen op te lossen.

Om deze complexiteit inzichtelijk te maken voor het CRT gaan we gebruik maken van de Platform Design Toolkit. Dit is een methode om platformen inzichtelijk te maken voor iedereen door het toepassen van je persoonlijke toolbox.

De toolkit is een stappenplan dat bestaat uit zes onderdelen:

  1. Eerst wordt het ecosysteem in beeld gebracht, daaruit worden rollen gedefinieerd
  2. Daarna er gekeken naar de motivaties van elke rol
  3. En wat de relaties tussen de rollen zijn
  4. De waarden en transacties die hieruit komen leiden tot het formuleren van interacties
  5. En Innovatie (functionaliteiten)
  6. Uit deze laatste wordt uiteindelijk een MVP gedefinieerd.
Inschrijven

Tijdens deze twee bijeenkomsten gaan we alle stappen met elkaar doorlopen, waarbij de tweede sessie een verdieping wordt op de eerste sessie. Het beste is dan ook als je bij beide sessies aanwezig kan zijn. Lukt dit niet, maar wil je toch heel graag aan één van de sessies deelnemen, dan kan dat ook.

Via het registratieformulier kun je je aanmelden. Er zijn maar een beperkt aantal plekken beschikbaar, wacht dus niet te lang.

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Stel dan een RSS feed in voor deze pagina óf wordt lid van onze Community. Je krijgt dan regelmatig updates met veel achtergrondinformatie, informatie over deelname aan werkgroepen, thematische aandacht voor uitgelichte onderwerpen, mogelijkheid deel te nemen aan discussies, uitnodigingen voor evenementen en bijeenkomsten en straks ook toegang tot onze online leeromgeving.

Deel deze pagina

Een initiatief van

Logo CNV VakmensenLogo FNV MetaalLogo NVKLLogo Techniek NederlandLogo WijTechniek