Evenementenoverzicht Centraal Register Techniek

Evenement

Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027 getekend.

Met het Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027 geven 39 ketenpartijen handen en voeten aan standaardisering en data delen in de Ontwerp-, Bouw-, en Technieksector.

dd. 16 oktober 2024 – Bussum

Tijdens de digiGO D-Day op 16 oktober tekenden 39 toonaangevende partijen uit de hele keten het Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027. Daarmee verbinden ze zich aan de afspraak, om met elkaar - en uniform - data te gaan uitwisselen in belangrijke processen. Zoals het ontwerpen, vergunnen, bouwen en beheren van de gebouwde omgeving. In de periode 2025 tot en met 2027 voeren zij dit door met meer dan 20 maatregelen en concrete digitaliseringsprojecten. Zo zetten zij samen met ketenpartners een grote stap in digitale samenwerking, en kan er duurzamer, sneller en efficiënter worden gebouwd. Het gebruik van éénduidige standaarden en veilig en betrouwbaar data delen via het Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving (DSGO) staan bij de uitvoering van dit bestuursakkoord centraal.

Concrete maatregelen Omdat het Bestuursakkoord bij ondertekening al direct vertaald is naar 21 concrete beleidsmaatregelen en partijen die daarvoor aan de slag gaan, is het akkoord geen papieren tijger. De 39 ondertekenaars gaan samen met marktpartijen aan de slag om de doelen te bereiken. Deze samenwerking wordt vastgelegd in digiDeals: implementatieprojecten met duidelijke stappen, rollen en financiering, die de invoering van beleidsmaatregelen tastbaar maken.

Gedeelde ambitie

Het akkoord is ontstaan vanuit een gedeelde ambitie en gevoelde urgentie in het Bouwberaad, het belangrijkste informele overlegorgaan van de sector. Onder aansturing van voorzitter Doekle Terpstra en samen met digiGO -het platform voor digitaal samenwerken in de gebouwde omgeving- hebben het akkoord en de bijbehorende maatregelen vorm gekregen.

Partijen als Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, VNG, het Rijksvastgoedbedrijf, NLingenieurs, BNA, Aedes, NEPROM en NVTB, TUDelft en TNO, Ministeries en nog vele anderen hebben zich gecommitteerd om met elkaar de mouwen op te stropen.

Meer over het Bestuursakkoord, Beleidsmaatregelen en deelnemende partijen, vind je op de digiGO website.

Doorbraak in versnelling

Doekle Terpstra, voorzitter van Bouwberaad, is trots op wat de partijen samen voor elkaar hebben gekregen: ‘Dit is écht een doorbraak. Dankzij dit akkoord versnellen we de digitalisering in de hele keten. Dat levert een grote productiviteitssprong op. We kunnen

straks méér doen met hetzelfde aantal mensen. Dat is hard nodig gezien het grote tekort aan vakkrachten. Het akkoord brengt bovendien het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken dichterbij, zoals het versneld bouwen van grote aantallen woningen, de energietransitie en de omslag naar een circulaire bouwketen. Dit akkoord is daarmee goed nieuws voor bedrijven, sectoren én voor de hele maatschappij.’

Win-win voor de hele sector Jan van Beuningen, Directeur Bouwen en Energie, Ministerie van VRO: “Er is in de afgelopen drie jaar ontzettend hard gewerkt aan het Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving. Goed dat het er nu is! Het is van groot belang dat we als overheden en sector gezamenlijk dit stelsel echt omarmen en daarin is dit bestuursakkoord een grote stap. De hele sector gaat vanaf dit moment onder hetzelfde afsprakenstelsel data delen. Zo kunnen we de woningbouw en verduurzaming versnellen en vinden we niet steeds opnieuw het wiel uit. Een win-win-situatie voor iedereen.”

Impuls asset management

Roeland Allewijn, Chief Data Officer bij Rijkswaterstaat: “Vanuit de strategische visie ‘Doelgericht Digitaliseren’ zet Rijkswaterstaat nadrukkelijk in op digitalisering, omdat dit fundamentele oplossingen kan bieden voor de instandhoudingsopgave van infrastructuur en het beschikbaar houden van de RWS-netwerken in de toekomst.

Samenwerking met partners in deze onderhouds- en beheerketens is hierbij onontbeerlijk. Daarom zet Rijkswaterstaat actief in op drie beleidsmaatregelen in het Bestuursakkoord. We hopen daarmee een impuls te geven aan samenhang in standaarden en digitale uitwisseling rond assetmanagement-informatie. Denk bijvoorbeeld aan geo- en BIM-data in Digital Twins en een materialenpaspoort voor bouwmaterialen. Zodat wij, en ook andere infrabeheerders, kunnen opschalen in de instandhoudingsopgave”.

Brede adoptie

Roger Tan, als Directeur van digiGO nauw betrokken bij de opzet en straks de uitrol van de maatregelen, ziet volop kansen: “Dit akkoord is slechts het begin. Nu gaan we aan de slag met allerlei grote én MKB-bedrijven uit de verschillende ketens en deelsectoren. Die gaan met elkaar de standaarden implementeren en data delen op basis van het DSGO-afsprakenstelsel. Dat betekent heel veel concrete cases en goede voorbeelden om breed te gaan uitrollen. Dat is ons doel: brede adoptie – digitalisering vóór en dóór de hele sector.”

Over digiGO digiGO is hét platform voor digitaal samenwerken in de gebouwde omgeving. Het is een netwerk van, voor en door professionals in de ontwerp-, bouw-, en technieksector. Samen met de sector zorgt digiGO voor versnelling van ketenbrede digitalisering.

Meer informatie

Voor vragen of aanvullende informatie kun je contact opnemen met: Martijn Bruil, Communicatiemanager digiGO, tel. 06-22528077 of Foka Kempenaar, Contentmanager digiGO, tel. 06-14604900.

Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027 getekend door 39 ketenpartijen.