Wat heb jij straks aan een kwalificatieregister?
Toen ik een half jaar geleden bij het Centraal Register Techniek als directeur begon lag er een ambitieus plan en veel vooronderzoek. Wat deed mij besluiten ‘ja’ tegen deze uitdaging te zeggen?
Ik geloof dat dit een succes kan worden. Ik zie de behoefte vakmanschap inzichtelijker te maken. Ik zie de uitdaging om dit met heel het kwalificerend veld te doen. En niet in het minst zie ik de noodzaak om als register verantwoorde keuzes te maken, transparant te zijn en geen concessies te doen aan de degelijkheid van de ICT en veiligheid van het register. Ik denk dat ik daarbij toegevoegde waarde kan bieden en er richting aan kan geven.
Helpt een register de technische sector verder vooruit?
Een register kan heel handig zijn om snel alle kwalificaties van vakmensen en vakbedrijven bij elkaar te hebben. Je kunt je ermee identificeren bij de klant. Je kunt machines laten starten als iemand daartoe de juiste certificaten heeft, en met wat verbeeldingskracht is zoveel meer mogelijk. Maar misschien ben je ook een beetje argwanend: persoonsgegevens in een database? Is dat wel veilig? Wat wordt ermee gedaan? En wie heeft er allemaal toegang tot die data?
Ik weet dat deze gedachten en twijfels bij de start van het Centraal Register Techniek overheersten en de basis vormden voor ons project. En ik denk dat het een flinke dosis visie en lef vereiste om dit ondanks alle mitsen en maren toch op te starten. En dan heb ik het nog niet over de grootte van de investering die het kost om zo’n omvangrijk project te financieren. In ons geval zijn het Techniek Nederland, FNV Metaal, de NVKL en CNV Vakmensen samen met OTIB geweest, die dit hebben aangedurfd.
Voordat ik kwam was er al veel voorbereidend werk gedaan. Onderzoek naar de juridische en technische mogelijkheden, het uitwerken van de architectuur van het register, gebruikersonderzoeken, veel onderzoek naar veiligheid en draagvlakonderzoek in het kwalificerend veld.
Ondanks dat weten we veel nog steeds niet. Niet alles is vooraf te onderzoeken, maar zal moeten blijken als we operationeel zijn. We starten met het centraal register en de vakpaspoort app in juli. Hiermee gaan we live testen bij de eerste vakbedrijven en hun vakmensen. Ik verwacht dat we dan meer antwoorden zullen krijgen. Een spannende stap. Dan laten we zien dat we een gecompliceerd idee hebben kunnen realiseren in een veilig en werkend register. En dat we over veel zaken nagedacht hebben en daar onderbouwde keuzes in hebben gemaakt. Dan kunnen we iedereen uitnodigen om ermee te gaan werken, er iets van te vinden en zo gewenst de zwakke plekken in ons systeem bloot te leggen.
Ik zie daar wel een uitdaging in. Zijn wij in staat de juiste vragen te stellen? Zijn onze gebruikers wel een juiste afspiegeling van het werkveld? Het is makkelijk brainstormen met mensen die voorstander zijn, maar wij zoeken ook bewust naar kritische geluiden. We hebben een ijzersterk team, met veel kennis van zaken en verbeeldingskracht. Ik vertrouw er ook op dat we een sterk register hebben opgezet. We luisteren goed naar toekomstige gebruikers, onze eigenaren en het kwalificerend veld en doen daar ook veel mee. In goed luisteren ligt volgens mij ook het succes van het Centraal Register Techniek. De ICT, de veiligheid, nuttige functionaliteit, goede communicatie. Dat komt allemaal wel goed en legt een prima basis. We worden echt een gewaardeerd register als wij in staat blijven om te luisteren naar de sector en daar iets mee doen.